Partnerzy serwisu:
Biznes

Zmiany w POIiŚ przyjęte przez rząd

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
29-05-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Zmiany w POIiŚ przyjęte przez rząd
Rada ministrów przyjęła zmiany w Programie Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Dotyczą one m.in. podwyższenia stopy dofinansowania w Priorytecie VII Transport przyjazny środowisku oraz przesunięcia środków z pomocy technicznej na przygotowanie nowych (planowanych do wsparcia w latach 2014-2020) i dofinansowanie przewidzianych na perspektywę finansową 2007-2013 inwestycji między innymi w zakresie transportu. Zmiany wymagają akceptacji Komisji Europejskiej.

Zmiany mają głównie charakter finansowy. Obejmują przesunięcie funduszy pomiędzy obszarami wsparcia w obrębie POIiŚ. Przewidują pomniejszenie pierwotnej puli środków UE na tzw. pomoc techniczną (wsparcie instytucji zaangażowanych we wdrażanie Programu) i przeznaczenie tych środków na transport (100 mln euro) i szkolnictwo wyższe (18 mln euro).

W obszarze transportu, środki przeznaczone zostaną na przygotowanie projektów w sektorze drogowym, aby zapewnić ich gotowość do realizacji w nadchodzącej perspektywie 2014-2020 (około 47 mln euro) oraz na projekty transportu publicznego w obszarach metropolitalnych (około 53 mln euro).

Zaproponowano również podniesienie, ponad obecny poziom, stopy dofinansowania w Priorytecie VII Transport przyjazny środowisku, w ramach którego realizowane są m.in. projekty kolejowe oraz transportu publicznego. Dzięki powyższej zmianie zmniejszy się obciążenie sektora finansów publicznych (budżetu centralnego oraz budżetu jednostek samorządu terytorialnego).
Ponadto, zaktualizowano, uzupełniono i doprecyzowano opisy poszczególnych priorytetów. W efekcie, możliwe m.in będzie przyznanie dofinansowania gminom lub związkom gmin na przygotowanie planów gospodarki niskoemisyjnej, które będą podstawą do ubiegania się o fundusze unijne na lata 2014-2020.

Wsparciem objęte zostaną również aglomeracje z przedziału 10-15 tys. RLM (RLM - parametr wyrażający wielkość ładunku w ściekach używany np. w szacowaniu wielkości biologicznych oczyszczalni ścieków) celem ich dostosowania do określonych wymogów unijnych w zakresie gospodarki wodno-ściekowej.

Zmiany dotyczą także zakładanych efektów, które ma przynieść wdrażanie POIiŚ. Zrewidowano i zmieniono definicje oraz urealniono wartości wskaźników produktu i rezultatu, dostosowując je do aktualnej sytuacji gospodarczej.

Przyjęta przez rząd zmiana programu została zaakceptowana przez partnerów społeczno-gospodarczych w ramach Komitetu Monitorującego POIiŚ (uchwała z 8 kwietnia 2013 r.). Była również przedmiotem nieformalnego dialogu z Komisją Europejską. Następnym krokiem będzie skierowanie oficjalnego wniosku do KE, która po negocjacjach, ostatecznie zdecyduje o przyjęciu proponowanych zmian.

Jest to trzecia zmiana programu i stanowi kontynuację dwóch poprzednich, zatwierdzonych przez Komisję Europejską 3 sierpnia 2011 roku oraz 21 grudnia 2011 r. Przewidywały one odpowiednio określony wzrost stopy dofinansowania dla projektów transportu publicznego w obszarach metropolitalnych oraz zwiększenia puli przeznaczonej na Program dzięki dodatkowym środkom z UE w ramach tzw. dostosowania technicznego i Krajowej Rezerwy Wykonania.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wielkopolska: Przetarg na likwidację wąskiego gardła w Obornikach

Infrastruktura

Wielkopolska: Przetarg na likwidację wąskiego gardła w Obornikach

Roman Czubiński 06 grudnia 2024

PKP PLK: Ruszyły przetargi na inwestycje z KPO. To linie 132 i 355

Infrastruktura

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Prawo i polityka

Zobacz również:

Ruszyła perspektywa unijna na lata 2014–20

Prawo i polityka

Ruszyła perspektywa unijna na lata 2014–20

Rynek-Kolejowy.pl 26 lutego 2015

Aktualizacja listy projektów POIiŚ

Biznes

Aktualizacja listy projektów POIiŚ

jm, Rynek Kolejowy 17 kwietnia 2015

Obecna perspektywa UE a inwestycje i pozyskiwanie środków na kolei

Nasze konferencje

Pozostałe z wątku:

Wielkopolska: Przetarg na likwidację wąskiego gardła w Obornikach

Infrastruktura

Wielkopolska: Przetarg na likwidację wąskiego gardła w Obornikach

Roman Czubiński 06 grudnia 2024

PKP PLK: Ruszyły przetargi na inwestycje z KPO. To linie 132 i 355

Infrastruktura

Inwestycje kolejowe: Jak nie marnować pieniędzy publicznych?

Prawo i polityka

Zobacz również:

Ruszyła perspektywa unijna na lata 2014–20

Prawo i polityka

Ruszyła perspektywa unijna na lata 2014–20

Rynek-Kolejowy.pl 26 lutego 2015

Aktualizacja listy projektów POIiŚ

Biznes

Aktualizacja listy projektów POIiŚ

jm, Rynek Kolejowy 17 kwietnia 2015

Obecna perspektywa UE a inwestycje i pozyskiwanie środków na kolei

Nasze konferencje

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5